حاضر شدن ((پیامبر و على )) به بالین محتضر به این جهت است که بر کارهاى او
شهادت دهند و او را به ((فرشته مرگ )) معرفى کنند.
اگر محتضر از اولیاء الله و دوستان و شیعیان امیرالمؤ منین باشد سفارش او را به
((ملک الموت )) مى کنند و مى گویند:
اى ((گیرنده جان ها)) ملاحظه حال این محتضر را بکن ؛ زیرا او از دوستان و
شیعیان ما مى باشد. ((ملک الموت )) هم ، با کمال مهر و محبت و به آسانى جان او را
از بدنش بیرون مى آورد. بعد از مرگ در پیشانى آن مؤ من نوشته مى شود این
شخص از دوستان و شیعیان على و اولادش مى باشد.
اما اگر انسان در حال مرگ ، ازم منافقان و دشمنان پیامبر اسلام
و امیرالمؤ منین باشد.
به ((ملک الموت )) مى گویند: این شخص از دشمنان خانواده ما بوده و در دنیا
ارتباطى با ما نداشته است . هر جور صلاح مى دانى با او رفتار نما و قبض
روحش کن . ((فرشته مرگ )) هم ، با شدت و سختى جان او را از بدنش به بیرون
مى کشد. بعد از مرگ هم ، در پیشانى او نوشته مى شود. این شخص منافق است یا
کافر. روایاتى در این باره آمده است .
1 - حضرت على علیه السلام فرمود:
هیچ کس نیست که مرگش فرا رسد مگر آن که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و
ائمه معصوم علیهم السلام همگى (با بدن مثالى ) نزد او مجسم و حاضر مى شوند به
طورى که آنان را مى بینند. اگر محتضر از مؤ منان باشد، وقتى ایشان را مى بیند
به آنان علاقه پیدا مى کند و عشق مى ورزد. و اگر از مؤ منان نباشد هنگام مشاهده
ایشان آنان را دشمن مى دارد و به دیدار آنان علاقه ندارد..
2 - ابى حمزه ثمالى مى گوید:
به امام باقر علیه السلام عرض کردم : هنگام مرگ ، ((فرشتگان )) با ما چه رفتارى
دارند. فرمود: آیا مى خواهى ترا به چیزى بشارت دهم که خوشحال شوى ؟
گفتم : آرى ، فرمود: هنگامى که روح شخص مؤ من به گلویش رسد،
رسول خدا صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام نزد او حاضر مى شوند
و در بالینش قرار مى گیرند.
حضرت رسول صلى الله علیه و آله به او خطاب مى کند و مى فرماید:
آیا مرا مى شناسى ؟ من رسول خدا هستم . آنچه در پیش رو دارى از آنچه ترک
مى کنى براى تو بهتر است . اى ((روح پاک )) به سوى رضوان و رضایت و
خشنودى خدا خارج شو. امیرالمؤ منین هم همین جملات را مى فرماید.
3 - در حدیث دیگرى آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود:
هرگاه دوستى از دوستان ما در سکوت مرگ قرار گرفت .
رسول خدا صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام و امام حسن و امام
حسین علیهم السلام نزدش حاضر مى شوند به طورى که او ایشان رامى بیند و آن
بزرگواران او را به بهشت و رضوان بشارت مى دهند. و اگر محتضر از دشمنان
ایشان باشد هنگام ملاقات ، از دیدن آنان کراهت دارد و نمى خواهد که با او روبه
رو شوند.
4 - امام صادق علیه السلام فرمود:
دوستان و طرفداران امیرالمؤ منین علیه السلام
در سه موضع آن حضرت را مى بینند به طورى که از دیدن او شادمان مى شوند.
1 - هنگام جان دادن .
2 - نزد پل صراط یا هنگام عبور از آن .
3 - در کنار حوض کوثر.
5 - امیرالمؤ منین علیه السلام در جواب یکى از شیعیان واقعى و اصحاب باوفایش
به نام ((حارث بن اعور همدانى )) فرمود:
اى حارث همدانى ! بدان ، هر کس از مؤ منان و منافقان که بمیرد مرا مى بیند.
6 - نیز حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: یا على ! دوستان و شیعیان تو
در سه مکان وقتى ترا ببینند خوشحال مى شوند.
1 - هنگامى که روح از بدن آنان خارج مى شود و تو شاهد بر ایشان باشى .
2 - هنگام سؤ ال نکیر و منکر در قبر در حالى که تو آنان را تلقین مى کنى .
3 - هنگامى که وارد بر خدا مى شوند (و در کنار پل صراط) در حالى که تو آنان
را مى شناسى .
سه روایت آخر گویاى این است که فقط امیرالمؤ منین علیه السلام موقع جان دادن
به بالین محتضر حاضر مى شود. ولى از احادیث دیگرى که در ((بحارالانوار)) آمده
است : به دست مى آید که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و بقیه ائمه معصوم و
حتى فاطمه زهرا علیهاالسلام کنار محتضر حاضر مى شوند.
خوشا بحال کسانى که در دنیا اعمال شایسته اى
انجام دادند و به دستورات پیامبر و ائمه معصوم
علیهم السلام عمل کرده اند و هنگام مرگ ، آن
بزرگواران را در کنار خود مى ببنند و با
خشنودى و خرمى چشم از این جهان فرو مى بندند.
و آنان تا وقتى در دنیا به سر مى برند زبان
حالشان چنین بوده است .